Afbeelding: Station De Bilt-Bilthoven is van meet af aan een zogeheten Eilandstation, gelegen tussen twee sporen. Daar is bij de totstandkoming van de tunnels gebruik van gemaakt.

 

In 1863, precies 160 jaar geleden, kwam het toenmalige station van De Bilt tot stand. Pas 10 jaar geleden kwam officieel een einde aan één van de gevaarlijkste spoorwegovergangen van Nederland, namelijk die naast het station in Bilthoven. De onderdoorgangen aan zowel de Soestdijkseweg als de Leyenseweg ( gereed in 2017) hebben verdere ongelukken voorkomen en de doorstroom van het verkeer in Bilthoven verbeterd.

De centrale vragen zijn, hoe dat na al die jaren is gelukt, maar ook waarom het zolang moest duren voordat met dit project begonnen werd.

Arie-Jan Ditewig en Luuk van Hengstum werkten destijds, als respectievelijk wethouder Ruimtelijke Ordening en Infrastructuur en als projectmanager van ProRail, intensief samen. In deel 1 van de podcast bespreken zij met Merlijn Barkema en Veroniek Clerx van Online Museum De Bilt, de geschiedenis van de spoortunnels en hoe het tot de start van het project is gekomen.

Op 13 oktober, het jubileum van de opening van de tunnels, zal het tweede deel van de podcast worden gepubliceerd. Daarin komt de uitvoering van het project aan bod.

MB

 

 

Beluister hier het eerste deel.

De intromuziek is ontleend aan het nummer Milktrain van The Everly Brothers.

 

 

 

Spring naar toolbar