Welkom bij de digitale rondleiding over de kloosters van De Bilt. Dit is een digitale rondleiding, niet een fysieke. Het is wel mogelijk, een bezoek te brengen aan het landgoed Oostbroek vlak bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis, waar een van de kloosters stond, en aan de wijk Kloosterpark, waar het andere klooster zich bevond. Vooral het eerste raden wij u zeer aan.

De afbeelding toont een schilderij van Gustave Doré, De neofiet (1868).

Voor het ontstaan en de ontwikkeling van het dorp De Bilt en de latere gemeente zijn twee kloosters heel belangrijk geweest: Oostbroek en Vrouwenklooster. Vroeg in de twaalfde eeuw was de abdij een zogeheten dubbelklooster waarin twee kloostergemeenschappen woonden, een voor monniken en een voor vrouwelijke religieuzen. Al in 1139 was het nonnenklooster afgesplitst onder de naam Vrouwenklooster. Die naam verwijst niet naar het feit dat er vrouwen in het klooster waren, maar naar de opdracht van het klooster aan Onze Lieve Vrouwe.

Een derde klooster, Vredendaal, lag op grond die tegenwoordig bij de gemeente De Bilt hoort, maar had geen grote invloed op de ontwikkeling van het dorp.

Het verhaal is op de volgende manier ingedeeld:

• De stichting van het klooster Oostbroek
  • Oostbroek in de middeleeuwen
  • Vrouwenklooster in de middeleeuwen
  • Het einde van de kloosters

De rondleiding bestaat uit afzonderlijke bijdragen van de hand van verschillende auteurs, die ook als zelfstandige posts gelezen kunnen worden. Het kan daardoor voorkomen dat informatie meer dan één keer verteld wordt. De meeste posts zijn geschreven door Anne Doedens; andere bijdragen zijn van de hand van Dick Berents, Veroniek Clerx, Piet van Hees en Bart Jaski.

Wanneer u alleen maar een korte tour wilt maken, leest u alleen de inleidingen en de bijschriften bij de afbeeldingen. Als u meer wilt lezen, kunt u verder gaan onder het kopje ‘meer informatie’.

Soms staat er in de tekst een link naar andere posts in het Online Museum. Als u daarop klikt, vergeet dan niet terug te komen. Dat kunt u doen door op het pijltje linksboven in uw beeldscherm te drukken.

Onderaan de pagina staat bij iedere post een link om naar de volgende bijdrage te gaan. De eerste ziet u onderaan dit scherm.

Dick Berents

U bevindt u op de Rondleiding over de kloosters in De Bilt. Voor het vervolg klik HIER