In 1929 vertrok de boerenzoon Jaap de Jong uit Loppersum. Hij was op zoek naar een plaats om zijn toekomst op te bouwen en stapte bij toeval uit de stoomtrein op station Bilthoven. Hij bouwde er voor eigen rekening een huis, trouwde en startte er in 1934 het Bouwbedrijf De Jong. Vele projecten werden in de regio en ver daarbuiten gerealiseerd. Het bedrijf is beëindigd in 2010. Afbeelding:  het kantoor zoals het er vóór 2019 uitzag. Onderaan: het huidige uiterlijk van het pand. (Foto JJR)

Na aankomst in 1929 in Bilthoven ging Jaap de Jong werken bij de plaatselijke aannemer Van Donkelaar, waar hij uiteindelijk uitvoerder werd. Het ondernemersbloed stroomde toen al in zijn aderen; hij begon in 1934 voor zichzelf met een  bedrijf voor onderhoud en verbouwingen aan de Parklaan 75. In de oorlogsjaren lag de zaak stil omdat hij niet voor de Duitsers wilde werken. Daarom vernietigde hij zijn inschrijvingspapieren bij de Kamer van Koophandel. Het terugkrijgen van deze inschrijving bleek achteraf geen sinecure.

Direct na de oorlog pakte hij de activiteiten weer op en de onderneming groeide. Begin jaren vijftig verhuisde het bedrijf naar het pand in de Kortelaan van aannemer Boot, die emigreerde. De machinale houtbewerking werd gevestigd in het pand van aannemer Van Westrehnen aan de Leijenseweg. Inmiddels werkten er vijftien mensen.

In respectievelijk 1963 en 1965 kwamen de zonen Jan en Gerard de Jong in de zaak, beiden HTS’ers. Vanaf die tijd  werd er ook gewerkt voor nieuwbouw (vooral bungalows) en utiliteitsbouw (bijvoorbeeld bejaardenhuizen). Door de sterke groei was uitbreiding van kantoorruimte nodig en dat werd gerealiseerd door de koop van het pand van loodgietersbedrijf Cozijnsen aan de Soestdijkseweg.

In 1974 werd het bedrijf door oprichter Jaap overgedragen aan zijn zonen Jan en Gerard. Zij zagen nieuwe kansen in de markt, want in de jaren zeventig werd de grootschalige renovatie van sociale woningbouw in Nederland belangrijk. Daar heeft het bouwbedrijf goed op ingespeeld en op dit gebied verkreeg het landelijk bekendheid. Ook de verschillende disciplines in de bouw gingen deel uitmaken van het bedrijf. Hun aanbod was: van ontwerp tot uitvoering en daarvoor werd ook een net afgestudeerde architect aangenomen.

Tijdens het vijftigjarig bestaan van Bouwbedrijf De Jong in 1984 werkten er 180 medewerkers, van wie er velen lange dienstverbanden hadden. De onderneming heeft altijd goed aangeschreven gestaan en dat blijkt ook uit de 1.500 gasten die aanwezig waren tijdens het gouden jubileumfeest. Hier ontving oprichter Jaap de Jong de koninklijke onderscheiding van Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Door sponsoring en daadwerkelijke ondersteuning van vele evenementen en verenigingen heeft de onderneming ook een bijdrage geleverd aan de samenleving in De Bilt en Bilthoven.

Het bouwbedrijf voerde ook bouwprojecten buiten de regio Bilthoven zoals in Utrecht, Amstelveen, Harderwijk, Zeist, Ede, Hilversum, Houten en Amsterdam.

In 2007 is het bedrijf door de familie verkocht door middel van. een ‘management buy-out’. Door de in de jaren daarop ontstane financiële en economische crisis is er omstreeks 2010 een einde gekomen aan het Bouwbedrijf De Jong, dat meer dan 75 jaar bestaan heeft.

JJR

U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER

Biltse en Bilthovense Courant, 23 februari 1983, pg 5, ‘Bouwen is een zaak van vertrouwen’

Utrechts Nieuwsblad/N.Z.C., 7 maart 1984, pg 17, ‘Dank zij hard werken uitbreiding mogelijk, Bouwbedrijf De Jong na vijftig jaar nog in de groei’