De rijke geschiedenis van Jagtlust onthult steeds weer nieuwe verhalen. In het stadsarchief van Amsterdam dook een kasboekje op van de familie Boissevain, die tussen 1892 en 1906 op Jagtlust verbleef. Uit dat kasboekje blijkt dat een groot bedrag werd uitgegeven voor de aanleg van de tuin rondom Jagtlust door de firma Copijn, toen al boomkweker en tuinarchitect in Groenekan en zelfs hofleverancier van Z.M. de Koning. Later werd ook nog een aanbetaling gedaan voor de aanleg van een rozentuin. De familie Boissevain deed er alles aan om van het gebied rondom Jagtlust een waar lustoord in de Engelse Landschapsstijl te maken. Copijn zou daarvan de ontwerper zijn geweest. Het resultaat van het onderzoek en afbeeldingen van het kasboekje zijn te lezen in het decembernummer van De Biltse Grift.

Bij de bouwwerkzaamheden rond de Melkweg in Bilthoven kregen archeologen de gelegenheid om onderzoek te doen naar sporen uit het verleden. Dat leidde tot interessante vondsten. Er werden zélfs oude karrensporen gevonden. In het artikel ‘Bilthoven voordat het Bilthoven was’ wordt dit boeiende onderzoek beschreven.

Diverse honderdjarigen zijn in de afgelopen nummers van De Biltse Grift aan bod geweest. Honderd jaar geleden, in 1923 werd ook het ‘Biltsch Auto Bedrijf’ opgericht, dat busdiensten onderhield tussen Bilthoven, De Bilt en omringende gemeenten. We duiken terug in de tijd en zien de geschiedenis van dit busbedrijf dat in 1940 werd opgeheven. En tenslotte staan we stil bij de eerste auto’s in de Bilt, waarbij weer de kleinste details van oude prentbriefkaarten grondig worden bestudeerd en beschreven.

Het decembernummer van De Biltse Grift ligt rond 9 december bij de boekhandel.