Jan van Goyen (1596-1656) vond het dorp De Bilt met het Petronella-kapelletje interessant genoeg om er een drietal tekeningen en een schilderij van te maken. Hier wordt een schilderij van hem  getoond van de Biltse Dorpsstraat in 1623, met daar door trekkende soldaten, althans volgens het bijschrift van het Herzog Anton Ulrich-Museum in Brunswijk, waar het te vinden is.

Van Goyen leerde het schildersvak in Leiden. Onder zijn leermeesters waren Willem Gerritsz en Isaac van Swanenburg, de glasschilders Cornelis en Hendrick Clock alsook de Haarlemse landschapsschilder Esaias van de Velde. Van Goyen was een van de meest producerende schilders en tekenaars van de Gouden Eeuw. Van zijn hand zijn omstreeks 1200 schilderijen en 800 tekeningen bekend, veelal gemaakt  op studiereizen door de Nederlanden, Frankrijk en Duitsland. Hieronder staan drie andere ‘Biltse’ werken van Van Goyen.

Het kapelletje trok niet alleen Van Goyen aan, maar ook nogal wat andere tekenaars. In 1620 tekende H. Bergh het,  later in de 17e eeuw beeldde Saftleven het meermalen af, omstreeks 1725 tekende A. Rademaker het bij herhaling, in 1756 P.J. van Liender. Er bestaan meerdere anonieme prenten van het Petronella-kapelletje en de omgeving ervan uit de vroege 17e eeuw en latere afbeeldingen zoals die van L. Samijn  van 1835.  Die lijken soms van de eerstgenoemde, originele werken te zijn afgeleid. Voor meer over deze afbeeldingen klik men HIER. Voor meer het Petronella-kapelletje klik men HIER.

Twee reizigers knielen voor het Petronellakapelletje, 1640. (Brunswijk, Herzog Anton Ulrich-Museum)

Landschap bij het Petronellakapelletje, 1638-1644 (Statens Museum for Kunst, Kopenhagen)

Gezicht op het St Petronellakapelletje te De Bilt met op de achtergrond twee huizen, 1640. Utrechts Archief