Vanaf vandaag brengt het Online Museum u een nieuwe digitale rondleiding over de Hollandse Waterlinie. Hierin kunt u zien hoe deze verdedigingslinie werd ontwikkeld in de verschillende dorpen die nu deel uitmaken van de gemeente De Bilt. Nog steeds heeft De Bilt een aantal forten binnen de gemeente, maar vroeger waren dat er meer. In 2021 Is de Hollandse Waterlinie op de lijst van Wereld Erfgoed van UNESCO geplaatst.

U kunt in de rondleiding zien, hoe de waterlinie in 1672 werd opgezet en hoe hij vanaf 1815 werd uitgebouwd tot de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Doordat men Duitsland als de nieuwe mogelijke vijand ging zien, werd de linie na 1870 versterkt. Ook is er aandacht voor de maatschappelijke en culturele vormen van gebruik van de forten vanaf de twintigste eeuw.

Om de rondleiding te starten klikt u  HIER.

DAB