Rond 1875 ontstond een plan om een vaarweg aan te leggen, dwars door De Bilt en Bilthoven. ‘Kanalenkoning’ Willem I wilde daarmee de scheepvaartverbinding tussen Amsterdam en het Duitse achterland verbeteren. De gemeente zou een heel ander karakter hebben gekregen, als het plan was doorgegaan. Wat de toenmalige plannen waren en waarom het niet was doorgegaan beschrijft Kees Floor in de septemberuitgave van De Biltse Grift.

Met het oog op de Open Monumentendag op 13 september staan Wim Krommenhoek en Boudewijn Beltman stil bij bijzondere ornamenten aan oude gebouwen: muurankers, gevelstenen, schoorstenen en NAP-bouten. Vaak herkennen we ze niet of slaan er geen acht op en vaak gaan ze verloren bij nieuwbouw.

Er is al veel geschreven over het bunkercomplex dat door de Bilderdijklaan, Tollenslaan en Hasebroeklaan werd omsloten en waar zich een groot Duits commandocentrum in de Tweede Wereldoorlog bevond. Vanaf 2009 verrezen op dat stukje grond bijzondere villa’s. Jan Kramer belicht de historie van deze ‘Dichtersdriehoek’.

De Hessenweg kent iedereen. Maar als je eenzelfde achternaam hebt, ben je toch benieuwd naar de herkomst. Cornélie van Hessen geeft daarop haar visie.

In het juninummer schreef Henri L’Honoré Naber over de ontwikkeling van topografische kaarten en hoe Jagtlust daarop door de eeuwen heen werd aangegeven. In het septembernummer gaat hij verder met deel II, waarin hij de ontwikkeling van de laatste honderd jaar beschrijft. Dit alles kunt u lezen in De Biltse Grift, die vanaf 29 augustus bij de boekhandel verkrijgbaar is.