Vraagstelling: Hoe verliep in dorpen van de huidige gemeente De Bilt de overgang van de landbouwsamenleving (een boerendorp) naar een gedeeltelijk industriële samenleving?

Toelichting: De dorpen die nu bij de gemeente De Bilt horen, De Bilt, Bilthoven, Maartensdijk, Westbroek, Hollandsche Rading en Groenekan, waren omstreeks 1840 nog vrijwel geheel boerendorpen. Iedereen, ook de winkeliers en de bestuurders, had wel iets te maken met de landbouw. Omstreeks 1940 was de samenleving voor een veel groter deel industrieel. Behalve industrieën hadden ook andere bedrijven zich gevestigd. Dit had veel gevolgen voor andere kenmerken van de samenleving zoals vervoer, wegaanleg, huizenbouw. Tussen de dorpen waren echter wel grote verschillen. Beschrijf dat proces.

Tips:

1. 1. Zoek op het Online Museum De Bilt de kenmerken van de landbouwsamenleving. Ga van de homepage naar het menu Woonkernen en daar vind je onder de knop van ieder dorp een tijdbalk met bijdragen. Kijk wat je kunt vaststellen over de dorpen in de eerste helft van de negentiende eeuw: boerderijen, veeteelt, akkerbouw, ziekten van het vee, winkels, andere bedrijven, wegen, woningen.
    2. Aanvullende informatie kun je krijgen door de klikken op de links in de verschillende bijdragen en op de tags (rechthoekjes met opschrift) boven de bijdragen.
    3. Maak een lijst van de bedrijven die tussen 1840 en 1940 gestart zijn. Gebruik de zoekfunctie (hokje rechtsboven) van het Online Museum De Bilt en gebruik zoekwoorden zoals industrie, bedrijf, onderneming, economie. De komst van industrie had ook gevolgen voor handelsondernemingen en dienstverlenende bedrijven.
    4. Voor de groei van de dorpen en de aanleg van wegen kijk op https://www.topotijdreis.nl.
    5. Zoek ook uit hoe die ontwikkelingen in het algemeen in Nederland gingen. Ga daarvoor naar de openbare bibliotheek.
    6. Schrijf in je eigen woorden. Kopieer vooral niet de tekst van het Online Museum want die wordt beschermd door het copyright.
    7. Mail aan het Online Museum dat je dit onderwerp hebt gekozen. Misschien kunnen we je nog ergens mee helpen of kunnen we er iets van leren. Als je een heel goed profielwerkstuk maakt met nieuwe gegevens, kunnen we dat publiceren op het Online Museum.
    8. Overleg met je begeleidende docent over de planning, de indeling van het onderzoek, de voortgang en over de vorm waarin je onderzoek wordt gepresenteerd.

DAB