In het najaar van 1994 werd er op 32 basisscholen in Midden Nederland, ook in De Bilt onder begeleiding van de Universiteit van Utrecht gewerktaan een onderwijsproject met meerdere thema’s . De Biltse Meester van der Linden koos als onderwerp fundamentele (kinder)rechten.
in 1948, werd door de Verenigde Naties de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens opgesteld. Daarna werden ook de grondrechten van het kind steeds belangrijker. In 1959 kwam ook een Verklaring van de rechten van het kind tot stand. Het onderwijs van de Biltse meester Van der Linden over dit onderwerp trok landelijk aandacht. In een artikel ’De Rechten van het Kind’ in NRC-Handelsblad besteedde journaliste Michaja Langelaan aandacht aan de les van de Biltse onderwijzer. Ze schreef:
‘De breuken en staartdelingen waarover de achtstegroepers zich die ochtend nog het hoofd hadden gebroken zijn van het bord geveegd en met zijn onberispelijke schoolmeesters-handschrift schrijft Ton van der Linden op de grote zwarte vlakte: kinderen hebben geen rechten nodig! Er klinkt beschaafd gemor ais meester Van der Linden met zijn robuuste Viking-gestalte terugloopt naar zijn stoel. ‘Nou?, vraagt hij aan zijn leerlingen terwijl hij de kring rondkijkt. ‘wie van jullie kan ik het krijtje geven om een eigen mening erbij te schrijven‘? De eerste jongen die naar het bord loopt schrijft: ik ben het er niet mee eens. Dan volgen leerlingen met meer toegesneden argumenten: kinderen hebben ook aandacht nodig. het maakt niet uit of je kind of volwassen bent, een kind is ook een mens. volwassenen hebben meer ervaring maar kinderen mogen wel meebeslissen. […] Al de tweede keer deze week wordt er op de St. Michailschool in De Bilt ruim tijd uitgetrokken voor het project Recht en Kind. Samen met medewerksters van de Kinderrechtswinkel is een viertal lessen samengesteld waarin vragen behandeld warden als: wat is recht eigenlijk. is het vanzelfsprekend dat kinderen ook rechten hebben en hoe wordt een straf bepaald. En natuurlijk wordt uitgelegd hoe een kinderrechtswinkel werkt en met welke vragen je daar heen kunt.’
In de klas van Van der Linden werden belangrijke onderwerpen als ‘discriminatie en recht’ besproken. Concrete zaken kwamen aan de orde. ‘In de werkbladen van de kinderen staat te lezen wanneer je minderjarig bent, wat handelingsonbekwaam betekent en dat kinderen van twaalf jaar en ouder ’hoorrecht’ bij de rechter hebben in geval van adoptie of echtscheiding.’
‘Er ligt al een [in de klas] hele stapel met zelf [door kinderen] bedachte vragen over het recht. Sommige zijn multiple-choice: ‘Wat heb je nodig om een auto te rijden?’ A. een auto. B. een cd-speler. C. een rijbewijs. Andere kwesties zoals: ‘’ hoeveel rechten zijn er in de wereld en hoeveel straffen?’
AD