Bijna 40 jaar geleden in 1986 overleed Ad Kon. De geschiedenis die daarna kwam, zoals de val van de Berlijnse Muur, de aanslag op de Twin Towers en de fusiegemeente De Bilt heeft hij niet meer meegemaakt. Zijn blik op het nieuws betreft de maatschappelijke periodes die we nu Wederopbouw noemen en Post65. Ook in De Bilt ging snelle bevolkingsgroei en woningbouw gepaard aan ontkerkelijking en ontzuiling. Het consumentisme nam ook hier toe met in de slipstream toerisme, recreatie en toenemend autoverkeer. Jongeren hadden hun eigen beat- pop- en protestcultuur, ouderen werden in bejaardencentra ondergebracht. De jaren ‘80 stonden weer symbool voor zuinigheid en werkloosheid. Het was ook de tijd dat de vórige prinsessen van Oranje de krantencolumns en het Journaal beheersten.

Hierboven: Muziekvereniging De Koninklijke Biltse Harmonie in de sneeuw in 1985. (Foto Ad Kon Collectie D’ Oude School.)

Het gemak van digitaal was er nog niet in die periode, dus Ad Kon snelde iedere avond, na een drukke reportagedag, met zijn thuis ontwikkelde foto’s naar de verschillende krantenredacties, waarna de drukpersen konden gaan draaien voor de ochtendedities. Er gingen 36 beelden op een fotorolletje; de grote moederrol knipte hij zelf in passende porties voor in de camera. Kon werkte een aantal jaren voor het Utrechtse Fotobureau ’t Sticht, waarna hij in 1955 voor zichzelf begon. Zijn vrouw, inmiddels moeder van vier kinderen verzorgde het huishouden en de administratie.

Het oeuvre van Ad Kon is zeer uitgebreid en veelzijdig; goed voor een hele serie Kunstgangen op rij. De samenstellers moesten dus keuzes maken en kwamen tot een aantal thema’s:

  1. Wederopbouw en woningbouw
  2. Verkeer en vervoer
  3. Cultuur en Erfgoed
  4. Jeugd, sport en onderwijs
  5. Nieuwsfotografie

De foto’s worden gepresenteerd en genummerd volgens deze vijf thema’s. In deze rondleiding vindt u de genummerde foto’s met een toelichtende tekst, het moment van verschijnen en de collectie waaruit ze afkomstig zijn.