Hier zien we de kenmerkende bogen van de betonnen spoorwegportalen bij Maartensdijk. Ze werden aangelegd tussen 1939 en 1942.

 

Meer informatie

De lijn Hilversum-Utrecht kende naast stations ook halteplaatsen. Dat waren: Maartensdijk (van 1874-1941), Nieuwe Wetering (1885-1928), Groenekan-West (1885-1934) en Blauwkapel (1885-1928). Aan het eind van de jaren dertig van de 20ste eeuw kwam elektrificatie van de “Oosterspoorweg” in beeld. Vanwege schaarste aan staal werden betonnen portalen ontworpen. In het najaar van 1939 werd begonnen met de aanleg van de bovenleiding, op 4 mei 1942 konden elektrische treinen gaan rijden.
De portalen stonden op twee fundamenten aan weerszijden van het spoor, met daarop stonden twee gebogen portaalhelften die door middel van scharnieren naar elkaar toe geklapt konden worden. Ze werden met een bout in het midden aan elkaar bevestigd. Deze ‘driescharnierboogconstructie’ was een ontwerp van ir. J.L.A. Cuperus (1896 – 1975) en werd uitgewerkt door Ir. J. van Zutphen. De constructie was licht, onderhoudsvriendelijk en fraai. Wernink’s Beton Maatschappij N.V. uit Leiden leverde de 188 portalen. Op sation Hollandsche Rading vindt men een fraai gedicht over deze portalen

Hieronder ziet men een afbeelding van het plaatsen van een betonnen bovenleidingsportaal in 1941  te Groenekan (gemeente Maartensdijk). (Afb. het Utrechts Archief, catalogusnummer 166405; foto gemaakt in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen, public domain)

AD

U bevindt zich op de rondleiding over de Spoorwegen.
Voor het vervolg klik HIER.