Afbeelding: Bungalow hoek Groenekanseweg-Akker in De Bilt met gemeentelijke monumentenstatus. (beeld: Piet van Hees)

Een bungalow is een type laagbouwwoning met meestal één verdieping en een plat dak. Het woord bungalow is afkomstig uit het Hindi en betekent oorspronkelijk ‘Huis in Bengaalse stijl’. Bungalows hebben doorgaans een compacte en eenvoudige ontwerpstijl, met een open plattegrond en een directe toegang tot de buitenruimte. De allereerste bungalow werd weliswaar in het 19e eeuwse Brits -Indië gebouwd, maar werd in het moederland Engeland geen succes. Vanwege het koude regenachtige weer ter plaatse leek dat logisch. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, goeddeels subtropisch, waar de een-etagewoning met veranda zeker aansloeg bij de groeiende  middleclass.

In de jaren ’50 maakte de bungalowbouw deel uit van de vele andere modetrends die vanuit de Verenigde Staten naar Europa kwamen en ook naar De Bilt waar de lokale bouwbedrijven Van Laar en ook De Jong zich over de ontwerpen van architect Gerrit Rietveld bogen en constateerden dat deze bouwstijl ook het Nederlandse weertype niet paste:

Van Laars bungalow op nummer 37 (Groenekanseweg red.) kwam tot stand volgens de tekeningen van Rietveld uit 1957 en kan daarom wel een Rietveldwoning genoemd worden. Inclusief de nadelen. Rob Stegeman (bouwbedrijf Van Laar red.): ‘In de werkkamer lekte het als een gieter, het water liep aan de binnenkant langs de muur’. Dit is een bekend euvel bij Rietveldhuizen. Lichtheid was volgens Rietveld de nieuwe waarheid voor de architectuur, die hij wilde bevrijden van alle overtolligheden uit het verleden. Dit idee vertaalde hij niet alleen in een uitgekiende lichttoetreding maar ook in zo licht mogelijke constructies, met grote glasvlakken in smalle houten of stalen kozijnen en in vlakke muren met vrijwel randloze daken. En die constructie was niet altijd even waterdicht. Volgens Rob Stegeman was Van Laars uitvoerder Harry van Rouwendaal over technische details van Rietveld niet te spreken. Toen Rietveld een keer bij de bouw kwam kijken, zou Van Rouwendaal over zo’n technisch detail tegen Rietveld hebben gezegd: ‘Dat gaan we zo niet doen’.

Bron: Rietveld in De Bilt, Korine Hazelzet – De Bilte Grift, juni 2015.

VC

De bungalow waaide over uit Amerika: Lees het hier

Afbeelding: Bungalows in aanbouw aan de Kometenlaan (circa 1967 wijk Brandenburg – West) in Bilthoven. (Beeld: Historische kring d’Oude School)