(Afbeelding uit de Vierklank van 17 februari 2016)

Op 13 februari 2016 hield Anne Doedens in het Maartensdijkse dorpshuis de Vierstee een lezing om de opening van het ‘Bilts Digitaal Museum’ aan te kondigen. Zijn initiatief werd overgenomen door de het Maartensdijkse huisorgaan De Vierklank. Doedens’ lezing maakte deel uit van een reeks evenementen om de Vierstee – het voortbestaan daarvan werd bedreigd – voor het dorp behouden. In de zaal zat oud-burgemeester Tchernoff.

Deze nam kort na de lezing contact met Doedens om zijn voorstel voor een gemeentebreed digitaal museum op te pakken. De Vierklank schaarde zich hierachter en ook de gemeente steunde het initiatief. Vanaf het voorjaar van 2016 volgde een reeks bijeenkomsten met ‘spelers in het veld’ zoals het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen en de beide historische verenigingen St. Maerten en d’Oude School. Ook door hen werd het initiatief omarmd. De gemeente, vertegenwoordigd door de ambtenaar cultuur, faciliteerde een reeks bijeenkomsten die  in 2016 op Jagtlust werd gehouden. Als proef zette Doedens een aantal bijdragen op de site van de Vierstee.

Op 21 december 2016 togen Doedens en Tchernoff naar de notaris, en de Stichting Digitaal Museum De Bilt werd een feit – dat is de naam die Online Museum De Bilt (een ‘werknaam’) officieel draagt. Daarna ‘moest de spa in de grond’: de ICT- en inhoudelijke werk moesten worden aangepakt.

Voor het vervolg: klik HIER