In de Mathildezaal van het gemeentehuis werd donderdag 30 augustus onder grote belangstelling het Online Museum De Bilt in gebruik genomen’, schreef De Vierklank in september 2013 over de presentatie van het Online Museum, De Bilt. ‘Het Online Museum De Bilt brengt op deze website het cultureel erfgoed en de historie van de gehele gemeente De Bilt met beelden en archiefstukken bij elkaar en biedt zo een gevarieerd overzicht van prehistorie tot heden.’

Foto: Burgemeester Potters spreekt een volle zaal toe. Links van hem Alexander Tchernoff. (Foto DAB)

Voorzitter Alexander Tchernoff, oud-burgemeester van de Bilt, opende de bijeenkomst met een toespraak, waarin hij zei dat hij verrast was over het enthousiasme waarmee iedereen had meegewerkt aan de totstandkoming van het project.

Anne Doedens, de bedenker van he museum, liet zien hoe de website werkt en merkt wat een breed scala aan onderwerpen er te zien was. Vier jongeren van een basisschool hadden al op de website gekeken en beantwoordden een paar vragen. Het was duidelijk dat ze sommige dingen wel spannend vonden.

Als grap had de eindredacteur een stuk gepubliceerd over het ontdekken van een schilderij van Van Gogh, waarop burgemeester Van Pothoven (van Achttienhoven) was afgebeeld. Hij leek sprekend op een burgemeester uit onze tijd. Dit portret was afgebeeld op een taart, die vervolgens door burgemeester Potters werd aangesneden.

Burgemeester Potters sprak zijn waardering uit (niet voor de taart maar voor de website) Hij zei dat hij het als zijn missie zag om de Biltse geschiedenis te verbinden met de jeugd. ‘Wie zijn eigen geschiedenis niet kent, weet ook niet wat zijn toekomst is.’

De taart is op en het fake artikel is weggehaald. Het aantal van de bijdragen, dat toen op 320 stond, was vijf jaar later 1700.

Dit is voorlopig de laatste van de bijdragen over de voorgeschiedenis.

Hieronder: het schilderij van Van Pothoven door Van Gogh, dat op de taart was afgebeeld.

DAB