In dit gedeelte van de rondleiding laten we iets zien over het mannenklooster  Oostbroek tijdens de middeleeuwen. De Sint Laurensabdij van Oostbroek was een Benedictijnerklooster.

Kloosters hadden boerderijen, de zogeheten uithoven, waar onder toezicht van een functionaris van de abdij de landbouw werd bedreven. We besteden aandacht aan een voorbeeld van zo’n boerderij, de uithof Den Hoek. Het universiteitscentrum van de Universiteit Utrecht werd bij het begin van de bouw in 1962 De Uithof genoemd naar een boerderij van het klooster Oostbroek. Het werd in 2018 omgedoopt tot Utrecht Science Park, maar heet in de volksmond nog altijd De Uithof.

We vertellen ook iets over een abt en over dodenmissen. Belangrijk was de verzameling boeken die de monniken in de loop der jaren aanlegden. Enkele daarvan zijn bewaard gebleven in de Utrechtse Universiteitsbibliotheek. We laten daarvan een paar boeken zien.

Dat de kloosters niet konden ontsnappen aan het geweld van de buitenwereld, blijkt uit de plundering van Oostbroek, Vrouwenklooster en Vredendaal in 1482.

DAB

U bevindt u op de Rondleiding over de kloosters in De Bilt. Voor het vervolg klik HIER