In 1891 bezocht Jacob Olie (1834-1905) met zijn vrouw en kinderen Beerschoten  en legde het buiten vast op de gevoelige plaat. (Stadsarchief Amsterdam, collectie Jacob Olie Jbzn.)

De gedreven fotopionier Olie werkte met een door hemzelf gebouwde camera. Hij verwierf naam als degene die het beeld van negentiende-eeuws Amsterdam  op 5.000 foto’s vastlegde. Die zijn nu te vinden in het Amsterdamse Stadsarchief. Olie had veel gevoel voor perspectief en compositie. In 2004 eindigde Olie op de lijst van de ‘200 grootste Nederlanders’ op plaats 178. De drie hier opgenomen foto’s van Beerschoten waarop Olie met zijn vrouw en kinderen te zien zijn, zijn te vinden in Olie’s ‘Plakboek’, een album met 178 stadsgezichten van Amsterdam en elders, samengesteld door Jacob Olie zelf. Voor meer informatie klik men HIER.

‘Met jongen Olie’. Foto uit ‘Plakboek’, samengesteld door Jacob Olie zelf.

Foto uit ‘Plakboek’, samengesteld door Jacob Olie zelf.