Tot 1954 waren Westbroek en Achttienhoven zelfstandige gerechten of (later) gemeenten. Op de grens van deze twee gemeenten werd in de jaren 1819-1821 fort De Gagel gebouwd. (Nationaal Archief, 4.OPV H457, foto Anne Doedens.)

Het fort was aanvankelijk een aarden batterijfort. Tussen 1850 en 1852 werd een vierkant, bomvrij wachthuis gebouwd, van 16 meter lang en breed en omringd door een gracht (zie de afbeelding onderaan deze post.) De afbeelding bovenaan deze post laat het ontwerp zien dat in 1877 werd gemaakt voor de vernieuwing van het fort in 1878. Het wachthuis werd verbouwd, de borstwering werd van het dak gehaald en de gracht om het wachthuis werd gedempt. Bovendien werden een bomvrije kazerne van twee verdiepingen en een remise aan het fort toegevoegd. Het fort bood toen ruimte aan 131 manschappen en 14 kanonnen. In 1971 kwam het fort bij de bouw van de wijk Overvecht in bezit van de gemeente Utrecht.

U bevindt u op de Rondleiding over de Hollandse Waterlinie. Voor het vervolg klik HIER.

De vernieuwing van 1850 (Nationaal Archief, 4.OPV H457, foto Anne Doedens.)