Midden in het bos van het landgoed Beerschoten staat een complex van vier huizen, waarvan de voorgevels de vier zijden van een vierkant vormen. Dit bouwkundige unicum is al vóór 1823 gebouwd in opdracht van de eigenaar van Beerschoten J. Steengracht van Oostcapelle voor enkele van zijn werknemers. Die hadden met de grond eromheen ook een klein boerderijtje, waar ze voor zichzelf producten verbouwden. In het verlengde van de vier hoeken liggen ook nog eens vier beukenlanen die zichtassen vormen. Omdat daardoor de plattegrond er uitziet als een web, heeft dit woningcomplex de naam Spinneweb gekregen. Het geheel heeft één rieten dak.

De woningen staan op de lijst van rijksmonumenten. Bewoners zijn zeer op hun privacy gesteld en hebben in het park een bordje ‘Geen vrije doorgang’ geplaatst. (foto’s DAB)

DAB

U bevindt u op de Rondleiding over de Stichtse Lustwarande. Voor het vervolg klik HIER

S. Broekhoven en S. Barends, De Bilt, Geschiedenis en architectuur, Zeist 1995 p. 244.