Afgebeeld is het niet meer bestaande Sint Ceciliaklooster aan de Utrechtse Neude, waar sinds omstreeks 1647 de Utrechtse munt gevestigd  was. Voor die tijd was hij gehuisvest aan de Sacksteeg. Daar zwaaide Johannes Gerobulus de scepter: hij was muntmeester vanaf 1643. Sinds 1651 was Gerobulus eigenaar van Eyckenstein. (Utrechts Archief, negentiende-eeuwse prent, waarschijnlijk naar een zeventiende-eeuws voorbeeld).

Eyckenstein zou tot 1721 in handen van de familie Gerobulus blijven. Johannes’ vader Roelant was ook vertrouwd met edele metalen; hij was goudsmid en schepen. Hieronder: Roelant maakte in 1629 drie in elkaar passende kroezen van het zilver dat door Piet Hein in 1628 bij de verovering van de Zilvervloot was buitgemaakt. Het opschrift van het drinkgerei herinnert aan Piet Heins wapenfeit.

Gerobulus is een vergriekste versie van het woord ‘oud-raad’: voormalig lid van de vroedschap.

U bevindt u op de Rondleiding over de noordelijke landhuizen. Voor het vervolg klik HIER

Een van de drie zilveren  bekers. (Foto Rijksmuseum Amsterdam.)

Zie de site van Eyckenstein, onder meer: http://www.eyckenstein.nl/verdieping/geschiedenis/