Afgebeeld is een foto van een groot protest tegen de Maartensdijkse tol op 30 november 1931. De foto stamt uit een dossier, dat te vinden is in het Nationaal Archief, toegangsnummer 2.16.48 ‘Maartensdijk, gemeentetollen op de straatweg Utrecht-Hollandsche Rading, nov.-dec. 1931.’

In de landelijk pers kregen de ongeregeldheden grote aandacht. De actie was gestimuleerd door Kamerlid en ‘tolbestormer’ Floris Vos. Meer over de strijd tegen de tollen en met name die van Maartensdijk en de actie van 1931 kan men lezen door te klikken op DEZE LINK naar de site van de Historische Vereniging Maartensdijk.

Het hierboven genoemde dossier in het nationaal Archief geeft nieuwe informatie over de kwestie. Zo wilde de provincie Utrecht al vanaf 1 januari 1931 de tollen afschaffen. Ook vond er na 30 november 1931 nog zeker één stevige actie plaats, terwijl er na 1945 jarenlang overleg was met de provincie Utrecht om tot afschaffing van de tol te komen. Het was ook de opstelling van het Maartensdijkse gemeentebestuur die ervoor zorgde dat er tot 1953, het jaar van de afschaffing, geen tastbaar resultaat kwam. Meer daarover kan men lezen door aan te klikken Dossier Nationaal Archief waar enkele documenten uit dit dossier zijn opgenomen, zoals een voorstel van de provincie van begin 1931 en  een brief van de ANWB uit 1949.

Een actie van een tolweigeraar die volgde op die van 30 november, op 7 december 1931, maakte de gemeentelijke  veldwachter Klaassen zo boos, dat hij volgens een bus vol getuigen wel heel hardhandig optrad. Het slachtoffer was de Hilversummer Maaskant, die weigerde voor het doorlaten van zijn automobiel te betalen. Klaassen sleurde de man uit zijn auto en sloot hem op in de cel van het politiebureau. Dit gebeurde terwijl de inzittenden van een bus toekeken. Maaskant moest  zich door dorpsdokter Steijling laten behandelen aan zijn rug, terwijl ook zijn kleren waren beschadigd door Klaassens actie. De gebeurtenissen van 7 december 1931 werden  beschreven in de  Gooi en Eemlander van 8 december 1931. Men kan dit bericht lezen door aan te klikken: Veldwachter Klaassens hardhandige optreden tegen een tollweigeraar.

Voor een beschrijving van de gebeurtenissen op 30 november klikke men aan: Een enorme verkeersstagnatie bij Maartensdijk.