Afbeelding:  Zomer 1945, Toronto Scottish Regiment uit Canada in De Bilt (Foto Sanders)

Bob Smiet is een ‘halve’ Canadees; zijn vader was als Canadees militair gelegerd in Nederland. Smiet woont nu in Soest waar hij vrijwilliger is bij het Nationaal Militair Museum. Hij werkt ook voor het Project 44 en Faces to graves. Tijdens dit onderzoekswerk kwam hij de onderstaande en bovenstaande foto’s tegen en benaderde het Online Museum voor meer informatie. Zouden de vaste bezoekers weten waar deze foto’s zijn gemaakt of staan ze er soms zelf op?

Verhalen over de Canadese bevrijders zijn op de website al te lezen. Bijvoorbeeld in de herinneringen van Jifke Leemhuis, die de militairen zag marcheren op het grasveld waar nu het schoolgebouw van De Werkplaats staat of garagehouder Gerrit Boot, die Canadezen ingekwartierd had en het maar ‘rommelaars’ vond.

De beide afgebeelde foto’s zijn gemaakt in de zomer na de bevrijding. Dat geeft aan dat de soldaten nog geruime tijd in Nederland moesten verblijven, niet zelden gekweld door heimwee of oorlogstrauma’s. Sommigen moesten maanden wachten, voor ze konden worden gerepatrieerd.

VC

Afbeelding: Zomer 1945, Leden van het Toronto Scottish Regiment poseren met kinderen uit De Bilt of Bilthoven (Foto Sanders)

Meer informatie: Canadese oorlogsbegraafplaats