Hier ziet u een deel van een schetskaart ‘van de landen tussen de Rijn bij Amerongen en het dorp Maartensdijk, in de provincie Utrecht’, waarschijnlijk uit 1809, met een deel van een nooit gerealiseerd kanaal tussen Amsterdam, Utrecht en de Rijn. [Nationaal Archief, 4.VTHR [collectie Hingman] nr. 439. Foto Anne Doedens.]

Het nooit gerealiseerde kanaal dat ook over grondgebied van de huidige gemeente De Bilt moest lopen, was bedoeld voor de zoetwatervoorziening van Amsterdam. Het werd ontworpen door de inspecteur-generaal A.F. Goudriaan van Waterstaat, en de inspecteurs A. Blanken Jzn. en C. van Delen. Arie Blanken Jzn. was de broer van de beroemde , eveneens waterstaatkundige ingenieur Jan Blanken (1755-1838),  die onder meer het Noordzeekanaal ontwierp.

Op de kaart ziet men rechtsonder een deel van het ontworpen kanaal, komend vanuit de richting van De Bilt in het zuidoosten. Linksonder ziet men nog juist de woorden ‘Biltsche Vaart’. Onder aan deze post ziet men de uitmonding van het kanaal in de Neder-Rijn bij Amerongen. Op een andere uitsnede van deze kaart is ook een goede afbeelding van het dorp De Bilt te zien.

Bronnen: Nationaal Archief, 4.VTHR [collectie Hingman] nrs. 438-439.

De uitmonding van het kanaal in de Nederrijn

De weergave van de Biltse straatweg en het dorp De Bilt