De Utrechtse, ooit De Maartensdijkse St. Anthoniedijk liep vanaf de Gageldijk ter hoogte van de kruising met de Kanonsdijk in de richting van de huidige watertoren in Overvecht. Hij kwam uiteindelijk uit bij de Vecht. [Foto van de St. Anthoniedijk in de jaren dertig van de 20e eeuw [RHC Vecht en Venen] We zien een boerenkar en een bootje.

Het gedeelte van de dijk dat men hier ziet, bestaat niet meer. Ter hoogte van de Vinkenkade bij de Vecht in de stad Utrecht ligt nog een restant met dezelfde naam. Het verdwenen deel van de dijk lag in het gebied dat door Utrecht in 1954 werd geannexeerd om daar de wijk Overvecht te bouwen. Die werd in de jaren zestig gerealiseerd. Schuin tegenover de huidige  watertoren van Overvecht stond een uitspanning die men op deze nostalgische foto ziet. De toren – hieronder afgebeeld – werd in 1935 gebouwd als werkverschaffingsproject. Hij moest de goede druk voor de waterlevering voor de woningen van Tuinwijk zeker stellen.

U bevindt u op de Rondleiding over nostalgie. Voor het vervolg klik HIER.

Gezicht op de vijver in het park De Watertoren aan de Moezeldreef te Utrecht met op de achtergrond de watertoren Overvecht. [Utrechts Archief, catalogusnummer 858080.]