Op De Uithof oftewel het Utrecht Science Park – voor een groot deel Bilts grondgebied tot een grenscorrectie met Utrecht – ligt het Fort op de Hoofddijk. Het gebied van het fort doet dienst als botanische tuin van de Universiteit Utrecht. (Tekening uit 1877, Nationaal Archief, 4.OPV H452)

Het fort werd in de jaren 1877-1879 gebouwd, in de derde bouwfase van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De eerste fase was in het begin van de negentiende eeuw, de tweede in de jaren 1869-1870. De bouw van Fort op de Hoofddijk werd nodig geacht voor de verdere versterking van de Stelling van Utrecht. Deze stelling was in 1869-1870 al uitgebreid met de Biltse forten Ruigenhoek en Voordorp. Die werden op hun beurt in de jaren 1878-1879 verder vernieuwd.

Vanuit Fort op de Hoofddijk kon vuursteun gegeven worden voor de nieuwe forten Rijnauwen en Voordorp. Het fort moest de Hoofddijk helpen verdedigen, die bij inundatie boven het onder water staande gebied uitstak. Samen met Rijnauwen en Voordorp maakte het fort deel uit van de tweede, vooruitgeschoven fortenkring rondom Utrecht. Destijds lag die op drie of vier kilometer van de stadsrand. Het fort is te vinden in de botanische tuin, op het adres Budapestlaan 17, 3584 CD Utrecht.

U bevindt u op de Rondleiding over de Hollandse Waterlinie. Voor het vervolg klik HIER.