Frants Röntgen (1904 – 1980) was de zoon van de componist Julius Röntgen en een verre achterneef van Wilhelm Röntgen, de ontdekker van de naar hem genoemde straling. Julius wilde al heel jong architect worden. In Bilthoven bouwde hij Villa Gaudeamus en het eerste gebouw van De Werkplaats.

Afbeelding: een oude ansichtkaart van Villa Gaudeamus, het huis dat Frants Röntgen bouwde voor zijn ouders.

Frants Edvard Röntgen werd in 1904 geboren in Amsterdam, waar zijn vader, de componist Julius Röntgen, het conservatorium had opgericht. Zijn moeder was diens eerste vrouw Amanda Maier. Zijn tweede naam, Edvard, kreeg hij omdat de Noorse componist Edvard Grieg een vriend van zijn vader was.

Frants kon goed tekenen en volgde een opleiding aan de kunstnijverheidsschool Quellinus. Hij studeerde architectuur en was negentien toen hij afstudeerde. Toen zijn ouders naar Bilthoven verhuisden, werd hij leerling bij het Bilthovense architectenbureau Mertens.

Voor zijn ouders ontwierp hij villa Gaudeamus, waarvoor hij al op zijn zeventiende plannen ontwikkelde. Omdat hij in zijn opleiding grote lacunes had op het gebied van de materiaalkunde, werkte hij samen met het technisch bouwbureau Hoeninck en Gathier uit Zeist. Het huis aan de Gerard Doulaan werd in 1925 opgeleverd.

Twee jaar later kreeg hij van Kees Boeke de opdracht om aan de Frans Halslaan een schoolgebouw met woonhuis te ontwerpen, dat later de Werkplaats zou worden genoemd. In volgende jaren ontwierp hij voor de school ook enkele uitbreidingen.

Röntgen werd bij dit werk sterk geïnspireerd door de Amsterdamse School. Later in zijn leven sloot hij zich aan bij de beweging Groep  ’32, die Het Nieuwe Bouwen propageerde.

In 1934 begon Frants een eigen bureau, maar dat had niet veel succes. Drie jaar later trad hij in dienst bij de Rijksgebouwendienst, waar hij postkantoren, scholen en laboratoria ontwierp. Hij trouwde in 1938 met Johanna Schwartz, met wie hij vier kinderen kreeg. Het gezin woonde in Den Haag, Doorn en Scheveningen. In 1980 overleed Frants Röntgen in Zoeterwoude.

DAB

H.L.Ph. Leeuwenberg, Frants Edvard Röntgen, architect, in: H.L.Ph. Leeuwenberg, F. Vogelzang en J.J.W. Vroemen, Utrechtse biografieën, De Utrechtse Heuvelrug – Noord, Utrecht 2004 p. 163-168.