Carel Theodorus, baron van Boetzelaer was burgemeester van De Bilt van 1867 tot 1873, bewoner van Sandwijck en grootgrondbezitter. De spoorlijn Bilthoven-Utrecht van de NCS liep door zijn domein. Dat kon gevaar opleveren. [Afbeelding: stoomlocomotief nr. 45 van de NCS, Utrechts Archief 165067.]

De stoomlocomotieven konden al rijdend door Van Boetzelaers gebied vonken verspreiden en daardoor bosbrand veroorzaken. Om dat te vermijden schakelde Van Boetzelaer in augustus 1881 de baanwachter Verschuur in, en zegde hem 5 gulden per januari 1882 en vijf gulden per augustus 1882 toe, als de man door goed opletten wist te voorkomen dat er brand in zijn bossen langs de lijn zou ontstaan. (zie de afbeelding met de betreffend afspraak hieronder.)

Utrechts Archief, nr. 32, archief Van Boetzelaer, 1012-a.