Afbeelding: Bruynzeelkeuken ontwerp Piet Zwart, afkomstig uit een wederopbouwwoning (ca. 1950). Foto: Veroniek Clerx.

In 2012 stond een huis leeg aan de Rinnebeek. Een nieuwsgierige blik door het keukenraam aan de achterzijde toonde aan dat dit keukentje een authentieke ‘Piet Zwart’, herbergde. Het jonge stel dat het huis uit circa 1950 kocht, liet zich aan het inmiddels nostalgische keukenblok weinig gelegen liggen en deed er tegen een geringe vergoeding afstand van.

Piet Zwart was een ontwerper die van de industrieel Cornelis Bruynzeel de opdracht kreeg om een keuken te maken die mooi, functioneel en ook betaalbaar was. Het eerste exemplaar, in de kleur lindegroen uitgevoerd, werd al in 1938 afgeleverd.

Tijdens de zogenoemde Wederopbouwperiode ontstond er een grote vraag naar de praktisch uitvoerbare Bruynzeelproducten, die veelvuldig in de nieuwe huizen werden toegepast. Het woord ‘wederopbouw’ betekent in de letterlijke zin, dat iets opnieuw wordt opgebouwd nadat het is afgebroken. Bijvoorbeeld tijdens een oorlog door een bombardement. Daarom start het tijdvak aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in 1940 en duurt het tot circa 1965. De Wederopbouwperiode in Nederland kenmerkt zich door vernieuwingen in ruimtelijke ordening, stedenbouw, volkshuisvesting, architectuur, landschapsarchitectuur, ontwerp en landbouw.

In die periode van 25 jaar werd naast herstel van de oorlogsschade tevens het aantal woonwijken in Nederland sterk uitgebreid. Dat was hard nodig om aan de grote vraag naar huizen te kunnen voldoen. Die werden bijvoorbeeld in voormalige weidegebieden opgetrokken, zoals in De Bilt en Bilthoven.

VC

U bevindt u op de Rondleiding over nostalgie. Voor het vervolg klik HIER.

Literatuur:

Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed/Atlas van de Wederopbouw in Nederland 1940-1965

Website: Bruynzeelkeukens.nl

Afbeelding: Ook in de Julianaflat in Bilthoven waren Bruynzeel en Piet Zwart de keukenleveranciers. Helaas is met het verstrijken van der jaren en inrichtingtrends dit exemplaar in februari 2024, het laatst overgebleven voorbeeld daarvan. Zie ook het ingebouwde zeepbakje boven het aanrecht.