Het afgebeelde wachthuis voor de bus Hilversum-Utrecht uit 1927 aan de westzijde van de huidige rotonde bij het voormalige Maartensdijkse gemeentehuis is inmiddels allang vervangen door een moderner exemplaar. [Utrechts Archief, toegang 986, beeldcollectie van het Nederlands Volksbuurtmuseum 871423.]

Men leest onder de foto:

De heer Ihle, directeur der Autobus-onderneming Hilversum-Utrecht heeft zijn reizigers zeer aan zich verplicht: hij liet te Maartensdijk een keurig wachthuis zetten, dat met zijn rietbekapping voor een landelijke omgeving als model dienen kan. Natuurlijk koesteren de bewoners van Groenekan stille hoop dat daar ook zulk een fraai gebouwtje zal verrijzen!

De afbeelding is oorspronkelijk gepubliceerd in Utrecht in Woord en Beeld, een geïllustreerd familieweekblad voor stad en provincie, jrg. 3 (nr. 24) 380.