Afgebeeld is de versierde stopplaats Groenekansche Dijk te Groenekan, tijdens de viering van het 50-jarig jubileum van de N.C.S. (Nederlandse Centraal Spoorweg-Maatschappij) in 2013. (Jubileumboek “Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij – Dienstorder no. 621 20 augustus 1863 – 1913” via het Utrechts Archief catalogus nr. 801255).
De naam van de stopplaats werd in 1922 gewijzigd in Groenekan-Oost. De halte werd in 1941 opgeheven en lag aan de huidige Groenekanseweg, ter hoogte van de begraafplaats. Na een wandeling van een kwartier was men bij een andere Maartensdijkse stopplaats, Groenekan-West, aan de vanaf 1874 bestaande spoorweg Hilversum Utrecht, die in 1938 werd opgeheven. Tot 1938 men dan per spoor naar alle vier andere Maartensdijkse haltes reizen.
Er was plaatselijk in 1913 alle reden tot feestvieren, want de vele Maartensdijkse haltes voorzagen ook voor vervoer binnen de grenzen van Maartensdijk en De Bilt in een behoefte. Meer over deze haltes kan men lezen door HIER te klikken.
Een van de vele lokale gebruikers van de Maartensdijkse haltes was de lokale arts dr. Steijling (zie ook de post over Een Maartensdijkse artsenwoning). Steijling (1882-1946) was bij de viering van 1913 al drie jaar arts in de gemeente Maartensdijk. Hij maakte voor zijn huisbezoeken regelmatig gebruik van de trein tussen de Maartensdijkse stopplaatsen. Op de site Langs de Rails van Nico Spilt kan een mededeling van een kleinzoon van Steijling lezen:
‘Mijn grootvader J.J.F.Steijling was huisarts te Maartensdijk. Zijn zoon W.J.Steijling, mijn vader, heeft vaak verteld, dat mijn grootvader bij goed weer visites aflegde per fiets, later per bromfiets (een Berini). Dat wil zeggen: hij ging eerst na hoe de wind stond en nam vervolgens de trein in tegenwindse richting. De visites werden in meewindse richting afgelegd en daarna nam hij weer de trein naar Maartensdijk. De fiets ging mee in de goederenwagon. Dus bij zuidenwind eerst per trein naar Blauwkapel of Tuindorp en dan langs de patiënten tot aan Hilversum en dan weer bij de Soestdijksestraatweg de trein naar Maartensdijk.’
Na 1938 kon Steijling bijzondere huisbezoeken per spoor meer afleggen. Bekend is wel een ander bijzonder huisbezoek. Op de site van het Joods Cultureel kwartier vindt men een nota van tien gulden voor tijdens de oorlog aan onderduiker(s) geleverde medische hulp.
AD